Kolejki pod sklepami, rekordowo niskie ceny oraz zacięta walka między klientami o produkty – takie skojarzenie mamy, gdy myślimy o Black Friday w USA, gdzie narodziło się święto zakupów w latach 50. XX wieku. I choć w Polsce wygląda ono nieco inaczej, to w dalszym ciągu nie brakuje klientów, którzy z końcem listopada polują na okazje i śledzą spadki cen.
Co więcej, dziś Black Friday to już nie jednodniowe sprinty do galerii handlowych, ale szereg mutacji, które często oznaczają wydłużenie sezonu promocyjnego do tygodnia lub nawet kilku podczas Black Days, Black Week, Cyber Monday, a nawet Black Weeks. Tego typu akcje organizowane są także przez toruńskie centra handlowe.
– Black Friday ciągle ewoluuje i z roku na rok okres wyprzedaży ulega wydłużeniu. W efekcie Czarny Piątek coraz bardziej przypomina Czarny Listopad, kiedy promocje w sklepach są rozciągnięte w czasie i startują dużo wcześniej – mówi Marta Sójkowska, marketing manager z centrum handlowego Nowe Bielawy w Toruniu.
Powód? Jak informują przedstawiciele centrów handlowych, rozszerzenie formuły i dłuższe listopadowe rabaty stanowią rozpęd do sezonu świątecznych zakupów. Dlatego co roku czarnopiątkowe akcje to jeden z najważniejszych momentów w kalendarzu handlowym, który zwiększa obroty sklepów. Coraz odważniejsze promocje są z kolei łakomym kąskiem dla poszukujących okazji konsumentów.
– W tym roku obniżki sięgną nawet minus 80% i mają wyjątkowy kontekst oraz znaczenie dla właścicieli sklepów. To bowiem pierwsza akcja w ramach Black Friday w dobie pandemii. Rok temu lockdown uniemożliwił jej organizację w tradycyjnym wydaniu – informuje.
W tym roku jednak możliwości i chętnych nie zabraknie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez agencję BioStat dla SMSAPI, aż 62% Polaków deklaruje, że zrobi zakupy na tegorocznych „czarnych” promocjach. Skąd taki trend?
– Listopadowe akcje to znakomita okazja, by konsument już wcześniej zaopatrzył się w gwiazdkowe prezenty dla najbliższych w okazyjnej cenie. Takie plany nie zaskakują, bo najatrakcyjniejsze rabaty oferują zwykle sklepy z ubraniami i dodatkami, perfumerie, sklepy ze sprzętem AGD oraz elektronicznymi gadżetami czy jubilerzy. To znaczna oszczędność dla domowego budżetu, ponieważ upominki i tak byśmy kupili później, ale zazwyczaj drożej – wyjaśnia Marta Sójkowska.
W tym roku, sklepy nie koncentrują się tylko na przycięciu cen, ale przygotowały także inne formy promocji, np. bony rabatowe na kolejne zakupy przy wydaniu określonej kwoty, akcje typu „kup jeden, a drugi produkt kupisz taniej” lub zniżki dla posiadaczy kart lojalnościowych.
Jednym z miejsc na terenie Torunia, gdzie znajdziemy już spadki cen i oferty specjalne w ramach Black Week jest Centrum Handlowe Nowe Bielawy przy ul. Olsztyńskiej. Akcja promocyjna potrwa tam do 30 listopada. Gdzie warto wybrać się na zakupy?
Największe promocje, bo sięgające do 80%, na swoje produkty oferuje sklep RTV Euro AGD. Równie wysokie, dochodzące do 75% zniżki na wybrany asortyment znajdziemy w salonach odzieżowych Carry, Giacomo Conti, Lavard, Queen, Kodano Optyk, a także w sklepie z dekoracjami do domu i mieszkania Jysk. Na obniżki do minus 50% możemy liczyć w Rebel Electro czy 5-10-15.
Na tym nie koniec. Rabaty rzędu 20, 25, 30 czy 40% przygotowały na wybrane modele ubrań, bielizny i obuwia sklepy Big Star, Esotiq, Triumph, CCC, Ryłko, Wojas, na wybrane oprawki optyk Vision Express, a także salon z kosmetykami Ziaja. Z kolei Douglas do 30% obniża ceny 300 swoich bestsellerów. Biżuterię ze złota i srebra marki Eliza kupimy z 20-procentową zniżką, a zegarki w sklepie Briju z 15-procentowym rabatem.
Nie brakuje także innych okazji dla kupujących. Przykładowo, wydając w sklepie home&you min. 100 zł otrzymamy 100 zł rabatu na kolejne zakupy o wartości min. 200 zł. Z kolei w Cukierni Sowa za zakup kawy na wynos otrzymamy drugą paczkę o połowę taniej, a w okazyjnej cenie zamówimy zestaw z ciastem i kawą. Podobnych ofert znajdziemy w Nowych Bielawach dużo więcej.
– Tegoroczny sezon listopadowych promocji jest wyjątkowo zróżnicowany i oferuje wiele korzyści klientom, którzy szukają wyjątkowej jakości w dobrej cenie. W dobie pandemii jest to racjonalne i zrozumiałe podejście. Jeśli więc czekaliśmy z zakupem na promocję, a także szukamy mikołajkowych czy świątecznych upominków, to najbliższe dni są idealnym momentem na wizytę w centrum handlowym – mówi Marta Sójkowska.
***
Centrum Nowe Bielawy zlokalizowane jest we wschodniej części Torunia w pobliżu DK 15 i 80 oraz autostrady A1, niecałe 15 minut od Starego Miasta. Otwarty w 2002 roku obiekt ma powierzchnię 25 tys. m kw. GLA i liczy sobie 70 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Wśród kluczowych najemców znaleźć można m.in. Carrefour, Jysk, RTV Euro AGD, Douglas, home&you, Big Star, Carry, Rossmann, Pepco i CCC. Zmotoryzowani mają tutaj do dyspozycji 1250 miejsc postojowych.
Blisko 60% klientów odwiedzających obiekt to dziś rodziny z dziećmi. Co roku zakupy robi tutaj ponad 4 miliony klientów. Centrum handlowe znajduje się w portfolio Newbridge. Zarządcą jest Apsys Polska S.A. / www.nowe-bielawy.pl
Newbridge Poland to spółka założona w 2015 roku przez międzynarodową grupę Somerston, skupiająca się na inwestowaniu w centra handlowe typy ‘convenience’ oraz parki handlowe. Obecnie w portfolio Newbridge znajduje się 6 obiektów handlowych w Polsce: Centrum Nowe Czyżyny w Krakowie, Centrum Nowe Bielawy w Toruniu, Centrum Nowa Górna w Łodzi oraz Parki Handlowe Newbridge, zlokalizowane w Grodzisku Mazowieckim, Włocławku i Namysłowie. Więcej informacji: newbridge.com.pl